O artigo Professionals' demands for production engineering: analysing areas of professional practice and transversal competences venceu o prémio Best Paper Award no ICPR22 (22nd International Conference on Production Research). Esta conferência é organizada pela International Foundation for Production Research (IFPR) e realizou-se entre os dias 28 de Julho a 1 de Agosto na Foz do Iguaçu, Brasil.
Rui M. Lima, professor associado do Departamento de Produção e Sistemas da Escola de Engenharia, Carla Rocha, funcionária do mesmo departamento e Diana Mesquita, aluna de doutoramento do Instituto de Educação são os autores do premiado artigo que é baseado num estudo que visa caracterizar a procura de profissionais em Engenharia e Gestão Industrial em Portugal. Os dados foram recolhidos do semanário nacional “Expresso Emprego”, em que foram analisadas as ofertas de emprego para esta área da engenharia de 2007 a 2011, considerando as áreas da prática profissional em Engenharia e Gestão Industrial (e.g. Organização da Produção, Logística, Qualidade, etc.) e as competências transversais associadas à função ou cargo requerido (e.g. trabalho em equipa, liderança, línguas estrangeiras, etc.).
A qualidade, relevância e originalidade do estudo foram critérios considerados pelos avaliadores do ICPR22, tendo sido enfatizado o contributo do mesmo para a investigação em Engenharia e Gestão Industrial, bem como para a qualidade da formação dos engenheiros desta área.
O ICPR22 contou com mais de 300 artigos publicados (www.icpr22.org) e tem várias revistas internacionais associadas, tais como International Journal of Production Research, International Journal of Production Economics, Journal of Manufacturing Technology Management e Engineering Management Journal. A próxima edição acontecerá em Manila, Filipinas em Agosto de 2015.
Abstract
The discussion around the relation between universities and enterprises is not new, but never was as urgent as now, considering the global economic crisis. For that, is important to understand what is expected and needed. This study aims to characterize the demand of competences for Production Engineering considering the perspectives of industry, based on the analysis of 1132 job offers of a Portuguese newspaper. The data analysis takes into account the job description and two categories were considered: areas of professional practice (e.g. logistics) and transversal competences (e.g. teamwork). Considering the total job offers it was possible to identify 1658 areas of professional practice and 4341 transversal competences. These and other findings are discussed in the paper considering also the perspectives from professionals which attended a meeting in 2012. The contribution of this study lies on the overview about the professional practice demands for Production Engineering, which should be considered in the curriculum.